Inlägg

Lugnet efter..

Inte efter stormen för det har vi inte sett till någon, men kanske lugnet efter slöjdmässan – det var nåt alldeles hysteriskt mycket folk. Efter att Trafik hade trafikerat färdigt årets Hästholmenrutt så kunde alla återgå till normalläge – bl a en fin skuta med en Buster på däck och kran för sjösättning! Nästa morgon lovade gott även om badplatsen var öde, vi chansade på att molnen och åskan skulle hålla sig över land och det stämde perfekt. En superfin dag på en blank sjö och blå himmel över oss blev det!

Ett öde..

Vättern som bäst, svaga vindar och fritt fram. Oväntat att silon mm var ”försvunnen” på hamnplan, blev bra för husbilarna och kanske också framöver för byn om det blir nya vettiga bostäder där. Läget är det i alla fall inget fel på.. Bra också att kunna hyra elcyklar på hamnkontoret och trampa till Ödeshög, även Ellen Keys Strand var inom räckhåll – makalöst läge! Historiens vingslag kändes av både vid Alvastra klosterruin och när SS Trafik angjorde Hästholmens hamn, nu hakar vi på henne över sjön till hantverksmässans inferno.

Finfint..

Kanonväder, American Muscle Car Tour, Hamnens Dag, Rock mot cancer i stadsparken, sotröken från S/S Trafik blåser åt rätt håll, trevliga vänner på besök, nu är det minsann inte illa alls.

Start!

Nu är spisen ”inkopplad”, lite torrkörning i tunna lovar gott. Nya avgasslangar och ljuddämpare, vi får se hur bra Vetusplasten dämpar jämfört med original rostfritt från Sandviken.. Underligt tänkt av Penta med instrumentpanelen – den nyare till 300:an har inte samma hålbild för infästning. Onödigt sa Bull.

Ett steg framåt.

Efter lite pysslande med lyftoket som måste vara så lågt det går och dessutom både för gaffel och kranarm så kom 300:an på plats i maskinbaljan, nu är det bara resten kvar… Var en sväng i Götet och hämtade lite Pentaprylar, skapligt läge för en verkstad. MK Marin rekommenderas – trevlig + kunnig + hjälpsam, det är en ganska ovanlig kombination när man ska handla grejer till en grön motor.

Framåt, mr Bond!

Efter att ha lastat ur en icke försumbar mängd med prylar och dynor och hittat en vinterförvaring till dessa så har både det ödelagda maskinrummet och den tilltänkta påfyllningen av dito fått en omgång med kärlek… intressant att jämföra vad som har ändrats på motorerna och vad som var färdigt redan från början. Gissar att utvecklingsarbetet av staketmotorerna gjordes med ett äkta engagemang i Varafabriken. Är faktiskt ganska säker på detta efter att ha pratat med en veteran därifrån som beskrev hur det gick till. Skillnad mot nuförtiden sa han…

Rockaden inledd!

För några veckor sedan rev jag ur 300:an ur 800:an, ett ganska enkelt litet pyssel jämfört med när 41:an skulle ur 9000… Kranarm, långa gafflar, vit plast och dynor och knappt ingen marginal alls. Tur att det finns en hel del användbara apparater på jobbet. Allt gick bra och nu skall de båda spisarna få byta lite delar med varandra innan det blir dags att montera tilbaka. Gissar att våren är på plats innan dess.

Sammanfattning..

Efter att ha avverkat den aldrig sinande överoptimistiska planen att hinna nyttja båten på sen höst (det slutar alltid med att det blir nära ingenting) så var det dags att lyfta ur sjön, inte många båtar kvar 14/11. Sista skriket då för originalmotorn, nu blir det transport hemåt och byte. Förresten naturligtvis strålande båtväder, nästa gång skall jag finta bort SMHI och bara låtsas att jag bestämt att ta upp.

Hemåt!

Efter en resa norrut i Sotekanalen med nyförvärvet så blev det lite lagom pyssligt att byta plats med Lilly, tur att vi fick bra hjälp! Efter det så satte vi kurs söderut i samma kanal, när mörkret föll så pausade vi i Skärhamn.

Många distans skulle avverkas och nästa dag tog vi oss till Vänersborg, klockan var lite för mycket för att sätta av över hela Vänern… till slut kunde vi räkna in 158 distans mellan Hunnebostrand och Mariestad.

Dock fick vi sällskap den sista biten, nåt skit med bränslet var det. Tur att det finns bra hjälp att få, Sjöräddningssällskapet är ovärdeliga – denna gången var det bara lite småstrul som klarades av med ett leende…

Om man har brôtat över Vänern med 8-10m/s sidsjö hela vägen i en Forbina 9000 så vet man var kapellet inte är optimalt… mattor på tork.  🙂

 

Fortfarande..

Fortfarande var det läck på ljuddämparen,

Så den fick åka med hem och plåstras om med svetsen. På Varaslätten var det varmt så man tappar hakan, 35,5 grader i 90 knyck. Det är varmt på riktigt.

Fortfarande är jag också irriterad på det dåliga utbudet och bemötandet i byn (eller är det en stad..?), ett jädra spring för inget.

På tal om spring, så här ser tydligen en riktig ryckdämpare ut… typ 70fot motorbåtsbjässe hängde i den.

Och det var nog tur, oväntat blåsigt för att vara 10:e augusti?

Inget regn hemmavid men här? Världen är uppochner var det någon som sa.

Vi hann med att flera gånger om handla nybakat på detta trevliga vis,

Vi får väl ge det lite mer av ”lumpensyndromet” så kommer vi bara ihåg just det trevliga!