Nja…

…det löste sej inte med avgastemperaturen – nu finns det snart inte mycket att ta fel på. Nu har jag gjort rent turbon, syratvättat laddluftkylet, ställt ventilerna (första gången nån gjort det på 21år – vad tänkte tidigare ägare på?) som stod nästan perfekt och ingen låg på, kollat pumpinställningen, kört utan luftfilter med motorluckan öppen, bla bla bla mm. Nu är det tillbaka till vad jag trodde från början – halvtrög turbo. Om jag snurrar på axeln så går den så där lite lagom trögt och när jag lyssnar och ringer och läser runt så ska den gå väldigt lätt. Nu är gissningen att 21års användande koksat igen lite lagom runt axellagringen så att den inte riktigt varvar upp ordentligt utan lite grann blir en ”kork i hålet” och då är det solklart att högt avgasmottryck ger ökande avgastemperatur?! Då kommer nästa problem: Penta vill kränga på alla en och samma ”uppgraderingsturbo” och som den genomskeptiske skeptiker man är så måste detta ifrågasättas. Varför ska jag som antingen kör 2000 eller 3700rpm och inte har några problem att ”komma ur sjön” köpa samma turbo som den som åker 8-9m helplanande daycruiser med drev som toppar uppåt 40 knop? Då är ju problemet att få snurr på turbon så tidigt som möjligt för att inte bli ”hängande”! Nä, jag vill ha igenom så mycket luft som möjligt på höga varv för att hålla nere avgastempen, det kan omöjligt bli sämre spool up än vad det är nu typ. Den varianten som borde passa mej är 53269886496 som satt original på TKAMD41 (backslagsvarianten av KAD42) som lämnade 230hp, lite krokar är utlagda så får vi se hur det blir. Så länge gäller i alla fall max 8knop…

Kommentera