Om Forbina 9000

Konstruktör
Forbina 9000 är båten som grundade Forbinavarvet. Göran Forsberg som ritat Forbina 9000 startade sin båtbyggarkarriär med att göra om Nimo 27 vilket medförde att den började sälja bra, då lockades han av att starta eget och började 1987 bygga och sälja Forbina 9000. Alla Forbinabåtar byggs i Karlstad.
Forbina 9000 är en härlig familjebåt med bra prestanda och utrymme. Att den är populär bevisas i att den är byggd i mer än 200 exemplar. För att klara av att leverera alla båtar som kunderna ville ha levererades en del som byggsatser. 1997 tog  Forbina 10 000 över. 
 
Flybridge
De första exemplaren av Forbina 9000 var utan flybridge. Man ser tydligt på årsmodell 1988 och tidiga 1989 att flybridgen är ett tillval.

 

1989 blev flybridgen mer integrerad. Samtidigt blev möbleringen ändrad, ratten flyttades från mitten till styrbords sida. Targabågen blev samtidigt i plast istället för stålrör. Några olika lösningar finns vad gäller sitt/liggplatser på flybridge, det varierar i stort mellan fällbara ryggstöd och 2 fällbara ”cylindrar” som ryggstöd. På fly finns även en smart förvaring för kapell mm.
 
Badbrygga
1991 gjordes badbryggan om fullständigt. Den blev integrerad och förlängdes med 20 cm. Klart snyggare och stabilare. Nu blev båten 10 meter lång. Den ”nya” badbryggan eftermonterades på de flesta tidigare båtar då det till en rimlig peng gav nyare utseende och något bättre bärighet i aktern.

 

 
Motor
De flesta har en Volvo Penta TAMD41 (200 hk) med rak axel. Motorn sitter i en ljudisolerad kassett mitt i båten. Några har en AQAD41 med VP290 drev. Det ger 2-4 knops högre fart och enklare manövrering. Motorn är då placerad under bäddarna i akterruffen. Istället för de tre (2+1) sovplatserna finns då två sovplatser i en 140 cm bred dubbelsäng. Eftersom motorn är i akterruffen ger det ett enormt stuvutrymme under durken mitt i båten, där motorn annars sitter.

 

 
9002
Från och med 1994 finns båten även som salongsbåt, då heter den Forbina 9002. Den har drev. Akterruffen är ersatt med ett akterdäck och dinetten i ruffen är förhöjd, under dinetten ryms nu två kojplatser. Förruffen är avskild med en vägg.

 

 
Fart
Med tidens tand och det miljövänliga bränslet kan man räkna med att marschfarten (3 600 varv på motorn) är 18 knop med axel och 20 knop med drev. Bränsleförbrukningen då är ca 1,7-2,2 liter per sjömil.