Undrar…

… om det kan vara så att många åker runt med läckage mellan sjövatten och glykolsidan i värmeväxlaren utan att veta om det? Jag har inte tänkt längre än att ”jaha, får väl fylla på nån liter ibland”, men nu när läckaget blev ännu värre så gick det inte längre.

Det som händer är att så länge du kör på marschvarvtal så är vattentrycket högre på sjövattensidan och då finns inget kylningsproblem – det vatten som ev saknas fylls på genom läckorna. Problem blir det om du saktar ner och sedan stänger av, då är trycket ca 1kg på glykolsidan och noll på sjövattensidan = det trycks ut glykolvatten genom läckorna… ca 3-4 liter  i mitt fall innan trycket var utjämnat. Nästa gång du startar märks ingenting om du strax gasar upp i marschfart – då fylls det på från sjösidan igen men om du söndagsåker i bästa segelbåtstil så kommer tempmätaren krypa så där otäckt sakta uppåt… och du stänger av och fyller på x liter och kommer vidare.

Min växlare läckte i ena gaveln samt i nästan alla lödningar. BS Motorkyl i Falköping fixade till den facila kostnaden 2500kr – i båtsammanhang nästan inget!  😉

Halleluja – midsommar är räddad! (nu är det bara vädret kvar att våndas över)

En reaktion på “Undrar…”

  1. Ooh… ja det var ju billigt och bra… Eh…
    Som sagt – vädret skiter jag i. Bryggsegling funkar fint i nödfall. Vattnet och sällskapet är viktigast! =)

Kommentera